KLINT2 (2018)

“Lyden af en verdensarv”.

Af Birgit Løkke og Lene Vestergård.

Ny opsætning på baggrund af materialet til KLINT.

Spillede i august 2018 i Pyramiden i Boesdal Kalkbrud.

KLINT – logo tegnet af Birgit Løkke.

Teksten til KLINT. (Åbner i nyt vindue som pdf-dokument).

Efter KLINT i 2016 havde Birgit Løkke og jeg lyst til at udvikle materialet til en mere akustisk forestilling. Vi ville skærpe og videreudvikle med de erfaringerne, vi høstede i førsteudgaven i 2016.
Billedhugger Bo Karberg henvendte sig i efteråret 2017 med en ide om et verdensarvs-instrument med kalkblokke og rørklokker på wirer monteret i Pyramidens tagkonstruktion. Hans tanker passede fuldstændigt ind i vores ideer.
Instrumentet fik navnet UrKlang og blev en central del af KLINT 2.

Denne gang sad publikum på rækker i den ene side af Pyramidens. Den anden halvdel af den cirkelformede bygning blev scene. Sangerne havde stadig mulighed for at gå bag om publikum, så sangen kom fra hele rummet.
Der var også placeret jernplader og glas stemt med vand i Jordens Kammertone bag publikumsopbygningen, så lyden fra disse fyldte rummet.

Projektionerne af alger, der daler ned gennem havet, voksende bryozókalk og sneglenes spor på havbunden fyldte loftet på begge sider af UrKlang.

KLINT-koret fik et gevaldigt løft til KLINT 2. Dels havde dirigent Charlotte Muus Mogensen kapret flere dygtige sangere fra hendes andre kor, dels kunne vi andre materialet, så der kunne arbejdes mere med klang, tekst og dynamik.
Også arbejdet med de store koreografiske mønstre, som sangerne bevægede sig i var lettere at gå til, når flere kendte til den disciplin.

Der var stor interesse fra medier og publikum for KLINT 2 generelt og omkring UrKlang specielt.. Birgit Løkke havde ca. en uge til, at lære sig at spille på det 10 m høje instrument, på rørklokkerne, på flinteflækkerne, på klaverstrengene, der blev strøget med bas bue og på vandet i en rusten murerbalje.
Birgit fik så meget sans for instrumentet, at hun kunne farve satserne, og dermed klintens lag, i forskellige temperamenter.
UrKlang-soloen var dybt original og gav nye facetter af kalk og flint til forestillingen.

Uffe Jonas’ smertebrøl gav individualitet til dinosaurernes uddøen.
Tove Conrad Lidegaards klokkestemme lod livet spire frem af aske og støv efter katastrofen, mens Hanne Skovs bløddyr lystfyldt trængte ind i de voksende kalklabyrinter.

Den langsomme sneglekvartet var for mig igen en af de smukkeste passager i livets og forestillingens udvikling

KLINT 2 blev bakket op af et hav af frivillige, der delte flyers ud, holdt vagt, lavede mad, hængte plakater op og meget mere. Og udenfor Pyramiden blev Stevns præsenteret af partnere fra Verdensarv Stevns Partnerprogram.
Der var et kærligt fællesskab omkring at fejre Stevns og Verdensarven.

Fire udsolgte forestillinger.
Mere end 1500 så KLINT 2

Yderligere oplysninger:

På UrKlang: Birgit Løkke
Skuespiller og sanger sanger: Lene Vestergård
Kordirigent: Charlotte Muus Mogensen
Solister: Hanne Skov, Uffe Jonas, Tove Conrad Lidegaard
18 korsangere
Lysdesigner: Pernille Plantener
Lyddesigner: Mikkel Larsen
Produktionsleder: Christian Bysted
Praktisk tovholder: Leif Sinius

Links:

Links til Dagbladet, Henrik Fiskers anmeldelse

Facebook

KLINT 2(optagelse af forestillingen med fokus på lyden)